Jaarverslag Seed4Farmers 2021 – 2023

Inleiding

De stichting Seed4Farmers (S4F) is opgericht door een groep ex-aandeelhouders van Incotec op 16okt17 om gezamenlijk aan filantropie te gaan doen. In 2018 zijn onze eerste twee projecten gestart. In de jaren daarna volgden nieuwe projecten. In jan. 2021 hebben we een evaluatie opgemaakt over de eerste drie jaar. Dit verslag betreft de periode 2021 tot en met 2023.

Partners & projecten

We hebben de afgelopen zes jaar ervaring opgedaan met 6 partner-organisaties in vijf landen. Op onze website is een samenvatting van de projecten beschikbaar. In dit verslag evalueren we de activiteiten van enige afstand met het oog op onze doelstelling. Onderstaande tabel toont een overzicht van de uitgaven (in k€) aan partnerorganisaties.

Donaties

De stichting krijgt geld voor de projecten van de founding donors. De zes donateurs hebben ermee ingestemd dat we een volgende periode van 5 jaar doorgaan tot 2028. We hebben de afgelopen zes jaar 183 k€ gedoneerd aan onze partners en hun projecten in Afrika.

Doelstelling

In de oprichtingsakte van S4F staat als doel: het ondersteunen van kansarme agrariërs in rurale gebieden in Afrika via technische, financiële, educatieve en innovatieve ondersteuning ter verhoging van de oogst in kwalitatieve en kwantitatieve zin. De stichting heeft tevens als doel: het verbeteren van leef- en arbeidsomstandigheden van gemeenschappen in rurale gebieden in Afrika.

Vier actieve projecten

S4F streeft ernaar dat uiteindelijk onze partners in Afrika zelfstandig verder kunnen. In de praktijk duurt het langer dan gepland om dat doel te bereiken. We zijn sinds 2018 betrokken bij KCHGF in Gambia. In 2023 hebben we na het afscheid van stichting OOG een herstart gemaakt, omdat de boerinnen toch niet zelf de kosten kunnen opbrengen van de tuinmanager Saikou. We hebben een kredietsysteem opgezet waarbij ze over drie jaar zelfstandig moeten zijn. De afspraak is dat ze daarna geen geld meer krijgen.

We zijn sinds 2019 betrokken bij Het Goede Doel (HGD) in Malawi. Met name door grote kostenstijgingen van kunstmest werkt het kredietsysteem niet goed. Ieder jaar is er opnieuw geld nodig. S4F doet mee in een project met Wilde Ganzen waarin de boeren geiten ter beschikking krijgen om hun eigen compost mee te verrijken, zodat ze minder afhankelijk worden van kunstmest.

Het eerste project met Fair Planet in Ethiopië is na 3 jaar succesvol afgesloten. In 2024 wordt de activiteit in Ethiopie vervolgd met een nieuw project waarbij nieuwe groentegewassen bij de boeren geïntroduceerd worden met bijbehorende training en teeltbeschrijvingen. Het doel is dat daarna de boeren en de zaadbedrijven zelfstandig verder kunnen zonder donorgeld.

Stichting Youthure traint in Malawi ieder jaar een groep jonge boeren in de praktijk op een modelboerderij. Het doel is dat de boerderij zelf voldoende geld genereert uit opbrengsten van de teelten. Het is afwachten of dat in 2024 voldoende gaat lukken. In 2023 hebben we extra geld gedoneerd zodat het lesprogramma kon worden afgerond.

Twee afgesloten projecten

Van twee organisaties zijn de projecten afgesloten. Ons eerste project met ICS – Agrics in 2018 is na één jaar geëindigd door financiële problemen (zie verslag periode 2018-20). Het project met Kucheza is in okt22 ook afgesloten mede doordat Kucheza financiële problemen kreeg. De uitvoering van het projectplan werd gehinderd door Corona. Kucheza moest hun lesprogramma omzetten van ‘life’ in digitaal.

Nieuwe partners & projecten

Bij de start van S4F zochten we zelf naar partners om mee samen te werken. Tegenwoordig worden we in toenemende mate zelf benaderd voor samenwerking. Wij stellen een aantal basisvoorwaarden voordat we met een organisatie gaan samenwerken. We beginnen met een ontmoeting (‘life’ of online), omdat we voldoende overeenstemming, vertrouwen en een goed gevoel willen hebben, voordat we gaan samenwerken.

In de afgelopen periode zijn we in 2022 een nieuwe samenwerking aangegaan met stichting Youthure en hun partner Conserve with Benefits in Malawi.

Sinds de herfst van 2023 zijn we in gesprek met stichting Jacana in Zambia. In 2024 hopen we een nieuw project op te starten. Dit project stimuleert ook de teelt van groente. Dat past goed bij de doelstelling van S4F.

We hebben ook een aantal oriënterende contacten gehad waar we niet mee verder zijn gegaan.  Dat is het geval met de stichtingen Mago en LCO (starten van Landbouwschool in Kenia), vooral omdat we twijfelden of hun partner in Kenia een eigen toekomstvisie had. We hebben ook een projectvoorstel van Village Concern Uganda afgekeurd.

Communicatie over projecten

Wij streven ernaar om via onze website de buitenwereld zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen bij onze projecten. Onze website heeft afgelopen jaar 570 unieke bezoekers mogen begroeten.

Met onze partnerorganisaties verloopt de communicatie meer of minder soepel. Tijdens een bezoek aan Malawi werd bevestigd dat persoonlijk contact ter plaatse een beter inzicht geeft in de situatie. Met alle voorafgaande mailtjes, apps en rapporten was dat niet gelukt.

Het valt op dat we met FairPlanet gemakkelijk communiceren, waarschijnlijk omdat we het vakgebied en de mensen kennen. Bij andere organisaties merken we dat veel basiskennis ontbreekt over teelt van gewassen. Wij hebben zelf geen specifieke kennis over de gewassen in Afrika, maar vragen stellen en algemene adviezen worden al gewaardeerd.

De rapportages van onze partners verschillen aanzienlijk in kwaliteit. Van KCHGF ontvingen we vooral foto’s. Youthure maakt een jaarverslag met foto’s en toelichting. Van HGD komen naast foto’s ook verslagen met opbrengst gegevens. Fair Planet maakt professionele powerpoints met een impact analyse.

We merken dat het lastig is om inzicht in de financiën van onze partners te krijgen. Het is soms een flinke onderhandeling om overeenstemming te krijgen over het budget. Het zou best kunnen dat de rekenvaardigheden met Excel beperkend zijn.

Bijeenkomsten S4F

Het doel van S4F is ondersteuning van Afrikaanse boeren, maar we vinden de onderlinge contacten ook belangrijk. Daarom gaan we na de vergadering graag gezamenlijk eten om bij te praten. We hebben vier life en twee online bijeenkomsten gehad in de periode 2021 -23. Dat was twee keer bij Tocat in Hem, maar ook bij donateurs thuis.

Bestuur S4F

01feb24